Slakteriblockad 2017

Så det är en månad sen nu vi gjorde en blockad på slakteriet i Linköping. För mig var detta något jag var tvungen att vara med på, jag såg det som revolution och öppningen till en helt ny djurrätt och ögon öppnare. 


Väl på plats står vi med våra skyltar med bilder på djur i slakterierna upphängda och blodiga-verkligheten som sker bakom dessa stängda dörrar. Jag var spänd, redo att göra skillnad så kändes det som att jag stod i timmar och väntade när det i själva verket var typ en halvtimme. Till slut kom en transportbil med kor, Ramin gick fram med armarna uppe i luften och vinkade att chauffören skulle stanna. Vilket han inte gjorde, han fortsatte fram och vi alla sprang fram framför transportbilen ihop om att han skulle stanna. Det gjorde han fortfarande inte. Vi ställde oss och höll emot bilen med våra kroppar och under den tiden trodde jag på riktigt i adrenalinkicken att jag verkligen, lilla jag skulle kunna stoppa denna gigantiska bil som inte slutade röra sig framåt. Man hörde skor som drogs längst asfalten och tjejen som stod i mitten av folkklungan intryckt mot bilen grät och var jätte rädd helt förståeligt och chockerande. Chauffören sprutade någon typ av rengöringsspray på oss. Någon nära mig skrek flera gånger, det är inte värt det och att vi skulle akta oss men folk släppte inte taget. Till slut stannade transportbilen och han tutade flera gånger med den extremt högljudda tutan som var så onödigt, stackars djuren måste ha varit livrädda. Martin går fram och pratar med den ovillige chauffören men jag hör inte vad som sägs. Det kommer en till transportbil som ställer sig bakom och han kliver ut undrande varför det står still, när han ser oss sittande framför grindarna så säger han "äsch kör över dom bara" och går tillbaka till sin bil. 

Tar några min då börjar bilarna backa och någon tar beslutet att börja springa efter, så ett gäng springer efter och blockerar andra grinden men transportbilarna kör vidare till grind nr tre. Då sprang vi en till grupp från första platsen till den tredje grinden. Jag har så sjukt dålig kondition så jag var inte på långa vägar så snabb som jag hade velat vara men jag sprang så mina lungor höll på att sprängas. Väl framme (ca 5 min springtid - kändes som ett maraton) hade några transportbilar hunnit in och tutade lite extra för att visa oss det, med noll respekt för djuren. Vi satte oss direkt utanför grinden och skönt var det för mina ben kunde inte bära mig. Haha.

Väktare var på plats typ på en gång och ringde polisen. Transportbilar kom och vände för att hitta en öppning som de inte fann då vi nu blockerade alla ingångar. Nyheterna kom och ställde frågor sen kom polisen och informerade om att vi har rätt att protestera, men inte hur länge som helst. Jag tror vi satt i en halvtimme när vi se blev informerade om att de skulle be oss att flytta på oss nu och om vi inte lydde så innebar det att de skulle flytta på oss och det innebar brott mot ordningsmakten. Och om vi då efter blivit flyttade försökte gå tillbaka skulle det räknas som grövre brott. Vissa gick självmant men ett par satt kvar, jag var en av dom. De tog en och en och så kom en polis fram och sade att han hade ont i ryggen, vi tar den lilla och pekade på mig. Haha.. Jag gjorde inget motstånd men hjälpte inte på något sätt utan hängde bara med min kropp medan de släpade iväg mig till gräsmattan längre bort. De tog allas personnummer som blev bortburna och några bilar utan djur börja köra in. Jag sade att jag kan sätta mig igen om det kommer en transportbil, poliserna stod på rad längst gatan och jag funderade på hur jag skulle ta mig igenom dom. Då när vi pratade om det var det osäkert om någon ville sätta sig igen förutom jag, Martin och Michelle. Då såg jag en transportbil komma och jag sprang fram till grinden för att sätta mig, men jag hann inte ens sätta mig innan de tog tag i mig och drog i väg mig till polisbilen där de satte mig. Martin, Michelle och en annan tjej blev tagna lika snabbt och jag kände mig jätte besviken att jag var för snabb fram. Polisen informerade oss i bilen då att vi skulle bli avsläppta en ca 40 min gångpromenad bort så vi inte skulle hinna tillbaka och att om vi kom tillbaka skulle vi få sitta 6 timmar på polisstationen. Polisen körde i cirklar för att förvirra oss kändes det som. Haha. Vi släpptes av vid ett badhus långt åt helvete och jag ringde för att få skjuts tillbaka. 

Medans vi väntade lyssnade vi på livesändningen där borta och vi såg då att alla hade satt sig framför grinden ändå och det hade också kommit folk från andra grindarna till hjälp med mer folk. De blev också iväg skjutsade och väl tillbaka så var blockaden över. Vi gick tillbaka till första grinden där de fortfarande satt folk och vi såg hur transportbil efter transportbil med flera våningar för att kunna få plats med fler djur på en gång körde in på området och föste hur de stackars djuren mot sin död. Man hörde hur dom lät inifrån dödshuset. Poängen var inte att rädda dessa djur även då jag såklart ville mer än något annat, det är ett iprincip omöjligt mission det vi ville göra var att visa att det som sker här är fel och uppmärksamma det som händer, uppmärksamma dessa stackars individer som dödas på löpande band när det inte finns någon som helst anledning till det förutom folks bekvämlighet och det är inte ett giltigt argument över huvudtaget. 

Vilket funkade jätte bra, det var tusentals kommentarer på tomma burar sida. Vissa hyllande och en hel del klagande och hot. Flera hundratals hot om att vi skulle skjutas, dödas, kör över dom och att vi skulle vara terrorister. Människor som sätter sina kroppar som sköld framför en bil som vill köra in jordbor mot sin död i en fredlig protest, är det en terroristhandling? Det var en trevlig man som tyckte att pga min terrorist handling skulle skjutas, mina barn skulle bli tagna ifrån mig och han lade då upp bilder på min man, vår adress, hans jobb och bilder på våra barn där han också skrev att han skulle få dom att försvinna. På grund av att man anser att alla liv är lika mycket värda, att alla ska ha rätten till sitt liv. Helt sinnessjukt hur logiken funkar hos dessa människor. 

Det fanns också många veganer som kände att de var tvungna och klaga. "Är det verkligen rätt" "Det är fel aktivism" "Djuren lider i transporterna" Jo, all aktivism är bra aktivism. Alla människor är olika därför ska all aktivism utföras så alla nås. Tycker du detta är fel, gör något annat själv du tycker är mer värdefullt men klaga inte på dessa människor som kämpar för djuren. Om du anser att djuren lider i transporterna så borde det logiskt nog inte vara oss felet ligger på utan då att djur transporteras i något som intresserar anses icke"humant" om det står still i en halvtimme. Om det blir trafikstockning, lider dom då? Dom borde inte transporteras alls, dom borde inte dödas allt. DÄR är problemet, inte hos dom dom uppmärksammar problemet. 

Jag fick ett par meddelanden efteråt vissa som skulle bli veganer efter de sätt livesändningen och sen vissa oroade män som tyckte det var jobbigt och ville hävda sig genom att skicka hot, bilder på döda djur och försökte argumentera med grottmanlogik att man inte ska röra deras köttbit. 

En spännande händelse med andra ord.

Allmänt | |
Upp