Veganbarn förskola

 
 
Jag har inskolning med Leia nu och har fått vara med henne så hon kommer in i det hela. Idag åt de lunch och jag var med.

Man får i princip alltid höra paniken och oron hos folk när man säger att man sina barn är veganer, den där omedelbara paniken att mina barn ska få näringsbrist. Också är det ju inte beviljat i många kommuner att ens få vegansk kost för de anser att den inte är komplett näringsmässigt vilket vara är bullshit.

Lunchen de hade idag var pasta och nötköttbullar, "grönsaker" till var gurka, majs och oliver. Såg ingen äta gurka, oliver fick typ ingen hörde att någon inte ville skära dom i mindre bitar så det enda de verkade äta var majs. Av de jag såg så åt alla bara pasta och majs någon enstaka åt en nermald kossaköttbulle. Åt inte en en hel skål. (Inte förvånad) Näringsrikt? Nä skulle inte tro det.

Mina barn fick en couscous med haricots verts, linser, tomat, broccoli och morot. Och de övriga "grönsakerna" som de andra fick. Båda åt två stora skålar var.

När jag satt där så förstod jag inte hur jag kunde vara den konstiga, det var ju bara helt absurt det hela. Fröknar som försökte tvinga i barnen dessa nermalda djur så, ta en liten bara, jo men en liten bara medan barnen grimarserade. Ville bara skrika rakt ut.

Samtidigt pekade alla barn på den färglada couscousen och ville ha men ingen erbjöd dom? Vi måste verkligen komma ifrån myten att barn måste äta kött för att må bra. Tänk den dagen alla förskolor kör helt veganskt för barnens hälsa och även det etiska såklart att man lär barnen att allas liv är lika mycket värda. Den dagen längtar jag efter, den kommer nog snart för så här kan det ju inte fortsätta.
 
Allmänt | |
Upp