Matlagning till vegfest julbord

 
Jag var med och lagade mat till vegfest julbord den 10e december. Lägger upp det jag gjorde men undrar ni över något kan jag försöka hitta de andras recept också  :)
 
 
Julvegobullar:

300g tinad sojafärs
1tsk spiskummin
1tsk örtsalt
2krm svartpeppar
2krm kryddpeppar
3msk söt-stark senap
2-3msk havregrädde
Majsstärkelse

Jag rullade 2 kg vegobullar till julbordet så mängder är svårt att få till i normal mängd. Haha. Men jag skriver upp ca mängd så får ni smaka av och ev öka :)

Färsen ska vara tinad, blanda ihop med kryddor sen havregrädde och senap.
Blanda väl
I med majsstärkelse, börja med kanske 2-3msk och blanda och försök forma och klämma ihop till bollar ganska hårt.
Sätt plattan på hög värme, mycket olja och stek i kanske 3 min tills du vänder så får du vända försiktigt ett par ggr tills en fått yta.
 
 
K*cklingröra:

Seitanfoods veganska kyckling skinka
Oatly ifraice
Grillad paprika
Curry
Örtsalt
Svartpeppar

Denna gjorde jag ca 2-3kg av så ni får höfta mängden lite.
Hacka k*cklingen i små bitar
Finhacka grillad paprika
Blanda allt, smaka av.
Passade bra som buffé röra eller om man vill ha den till bakad potatis eller slänga ner den i en pasta.
 
 
Valnötsallad:
 
Finhackade valnötter
Solrosfrön
Isbergssallad
Gurka
Plommonkörsbärstomater
Rödlök
Persilja
Salladskrydda
Svartpeppar
Rapsolja

Finhacka valnötter
Hacka resten av salladen
Blanda med olja och kryddor
 
 
 
Hel ugnsbakad blomkål:

1 stor blomkål
200gram mjölkfritt margarin
2 lagerblad
1tsk örtsalt
1tsk svartpeppar

Sätt ugnen på 200 grader
Smält margarin med kryddor
Lägg blomkålen i en ugnsform
Häll över margarinet och ställ in i mitten av ugnen
Ös över margarin lite då och då
Klar efter ca 45 min beroende på storlek och hur ofta du öser 
 
 
Rödkål:
 
1kg rödkål
100g mjölkfritt margarin
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl äppelcidervinäger
1 lagerblad
Salt
Svartpeppar

Strimla rödkålen
Stek i margarin och blanda med resten
Stek i ca 15 min

Steks strax innan eller hettas upp innan, jag gjorde den dagen före och serverade kall men den såg inte alls rolig ut när margarinet hade kallnad så inte så många som av den trots den var jätte god. Haha
 
 
 
Julig marinerad oumph

1/2dl ketchup
1/2dl ljus soja
1/2dl senap
1 riven vitlök
1msk riven ingefära
1msk riven apelsin
1tsk chilipulver
1tsk salt
1/2tsk svartpeppar

Jätte god julig marinad men som blev alldeles för svag till alla paket oumph jag gjorde, hade behövt 1 dubbla receptet. Haha 
 
Blanda allt och låt stå över natten, jag hade natural stripe men går med vilken som helst naturell.
 
 
 
Så gjorde jag brie, rödlöksost (som glömdes ta fram) , Seitanskinka, chokladbollar, julmustknäck, skagentoast och gravad morot snittar som finns i tidigare recept i jul kategorin. (Rickard gjorde rökt seitan som är ett lite improviserat recept)
Jul, Mat | |
Upp